Jo Wiertz - Operationeel Manager bij TSA Safety Services
Mijn naam is Jo Wiertz en ik ben 56 jaar. Bij TSA Safety Services vervul ik de functie van Operationeel Manager voor regio Limburg.
Na verschillende overnames en naamswijzigingen, werk ik nu al 27 jaar bij het bedrijf dat inmiddels TSA is. Ik begon mijn carrière als Onderofficier bij de Koninklijke Luchtmacht en ben daarna teruggekeerd naar de burgermaatschappij als Veiligheidswacht bij ADB Arbo Services. Vanuit dit bedrijf heb ik in de functies als Brandwacht, Areawacht, Stopcoördinator en Veiligheidskundige gewerkt bij diverse petrochemische bedrijven. ADB Arboservices is vervolgens overgenomen door (Falck) RISC en uiteindelijk door TSA. Ik ben doorgegroeid naar de functie Meewerkend Voorman en ben vervolgens van Regiocoördinator doorgegroeid naar mijn huidige functie. Dankzij mijn werkervaring in diverse functies kan ik mij goed inleven in onze medewerkers.
Waarom heb je ervoor gekozen om bij TSA te werken?
Door diverse overnames ben ik bij TSA terechtgekomen. Hier kwam ik al snel in contact met Rody Degeling, eigenaar van TSA. Zijn enthousiasme en gedrevenheid gaven mij een nieuwe boost. Al snel ben ik doorgegroeid naar leidinggevende functies en heb ik mogen meebouwen aan de stabiele en respectabele regio die we zijn geworden. Bij TSA krijg je veel vrijheid om je werk te doen en dit heeft mij doen besluiten bij TSA te blijven.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Wij starten ‘s ochtends vroeg om 7 uur en verzorgen de gasdetectie voor onze medewerkers en klanten en voorzien hen van de juiste informatie om de dag te kunnen beginnen. Tijdens alle contactmomenten met onze medewerkers proberen we ook altijd een beetje opfrissing in kennis mee te geven. Als alle werkzaamheden zijn gestart en iedereen aan het werk is dan houd ik mij bezig met project- en stopvoorbereiding, het bijhouden van de planningsforecast, afspraken met klanten samen met onze accountmanager Erik Meijer, bezoek ik werkplekken, voer ik dagelijks gesprekken met medewerkers, verwerk ik feedback van medewerkers en klanten om onze dienstverlening verder te optimaliseren, klachtenafhandeling, etc. Tevens geef ik uitleg over gasdetectie bij klanten. Activiteiten die regelmatig niet passen in de 8 werkuren per dag 😉. Ik zeg wel eens dat deze functie een 24/7 mentaliteit vereist. Mijn voornaamste doel is het tevreden houden van zowel klanten als medewerkers.
‘Mijn werk bij TSA is zo divers dat ik er na 27 jaar wel een boek over kan schrijven’
Wat maakt het werk leuk?
De enorme dynamiek en het onvoorspelbare. Iedere dag heb je te maken met verschillende disciplines en niveaus, zowel bij onze medewerkers (van lbo tot hbo) als bij onze klanten (uitvoerenden tot leidinggevenden). Persoonlijk ben ik geen kantoormens; het liefst ben ik op de werkplek buiten, met mijn voeten in de modder, en werk ik samen met de medewerkers aan kwaliteit en klanttevredenheid. Maar ook ik ontkom helaas ook niet aan het nodige kantoorwerk.
Wij willen zichtbaar zijn voor de klant, waarbij kwaliteit van groot belang is. Zowel de klanten als onze medewerkers zelf waarderen dit. In deze functie maak je werkelijk alles mee, ik zou wel een boek kunnen schrijven over de afgelopen 27 jaar.
Hoe zou je de teamdynamiek in TSA omschrijven?
Door samenwerken zijn we sterk. We proberen geen drempels te creëren voor onze medewerkers; onze deur staat altijd open. Daarin zie ik de sleutel tot succes. Je moet kunnen werken in een team en er zijn voor de mensen die meer begeleiding nodig hebben. Hierdoor vorm je een sterk collectief.
Medewerkers en collega’s die mij al wat langer kennen weten dat ik regelmatig het woord “team” en “teamspirit” gebruik. Het is mijn overtuiging dat je door samenwerking heel ver kunt komen. In regio Limburg zijn wij een hecht team. Collega’s Regiocoördinator Mirjam Mostert, Hoofd Planning Suzanne Terlingen, Planners Marco Graus en Fleur Boersma, Accountmanager Erik Meijer en sinds kort Sitecoördinator Chemelot Sylvia Gerekens zijn onmisbare schakels in de dagelijkse bedrijfsvoering.
Heb je nog verdere plannen voor de toekomst bij TSA?
Ik ben een voorvechter voor kwaliteit. Natuurlijk zijn omzet en winst maken belangrijk, maar je bereikt dat niet zonder kwaliteit en een goed functionerende organisatie aan de basis. Mijn rode draad is dagelijks minstens 50% van mijn tijd besteden aan het optimaliseren van de kwaliteit. Dit betekent het coachen en begeleiden van mijn medewerkers en proberen iedereen op het juiste niveau aan te sturen. Qua functie zit ik precies op mijn plek, ik was altijd operationeel en zal dat ook altijd blijven.
Waarom komen werken bij TSA?
Wij zijn een bedrijf dat medewerkers mogelijkheden wil bieden om door te groeien en zich te ontwikkelen. TSA staat ambities van zijn medewerkers nooit in de weg. Als jij de ambitie hebt om door te groeien, dan is daar altijd ruimte voor. Is het niet binnen TSA, dan wel binnen The Safety Network! Het biedt talloze mogelijkheden.